سالار سیف الدینی

نوشته ها و یادداشت های منتشر شده ...About Iran & Discourse of Nation

سالار سیف الدینی

نوشته ها و یادداشت های منتشر شده ...About Iran & Discourse of Nation

بنیاد های موقوفه آلمانی در ترکیه

بنیاد های موقوفه آلمانی در ترکیه

روزنامه مردم سالاری

 

 

در عرصه ی نوین سیاست جهانی سرمایه گذاری های غیرمستقیم دولتها در کشورها و مناطق حساس جهان سهم عمده ای را در سیاست خارجی، نصیب خود کرده است.همچنانکه در سالهای گذشته گواه بودیم بنیادهای موقوفه ی امریکایی و غربی در دگرگونی وضع کشورهایی چون گرجستان ، قرقیزستان  و اوکراین و... نقش تعیین کننده ای داشتند .بنیاد صهیونیستی سوروس و انستیتو جامعه ی باز ( وابسته به میلیارد ر یهودی جرج سوروس )در ارایه ی تئوری های دگرگون ساز اجتماعی که بعد ها در جوامع شرقی به انقلابهای رنگین یا براندازی نرم معروف شد تخصص بالایی دارند.اینگونه موسسات و بنیادها در آغاز با هدف گسترش دموکراسی در کشور مورد نظر مستقر شده و پس از نفوذ در لایه های اجتماعی و میان سیاستمداران و دانشگاهیان و صرف هزینه های گزاف در مواقع لزوم اقدام به تغییر رژیم کشورها در جهت منافع سیستم استعماری مورد نظر می کنند.تا کنون کشورهای نوپایی چون گرجستان، قرقیزستان،اوکراین ،ایران شمالی (جمهوری آذربایجان) و ... مورد بررسی بنیادهای سیاسی چون سوروس و آمریکن اینترپرایز بوده است.بویژه ایران شمالی به جهت قرار گرفتن در حساس ترین منطقه ی قفقاز جنوبی و دسترسی به منابع هیدروکربنی  ِ دریای ِ مازندران از یکسو و نداشتن دولتی توانمند و پاسخگو از سوی دیگر برای دولتهای سرمایه داری بسیار جذاب به نظر می آید. موسسه ی سوروس تا سال 2005 بیست میلیون دلار به احزاب غرب گرای مخالف دولت در جمهوری آذربایجان کمک مالی نموده و در گرجستان نیز مبالغ هنگفتی صرف تغییر رژیم ادوارد شوارد نادزه نمود. (1)

در این میان ترکیه نیز با مردمی مسلمان و رژیمی لائیک و داشتن موقعیت ویژه در جهان اسلام مورد توجه کشورهای غربی قرار گرفته است.

پس از سقوط صدام و تشکیل حکومت نیمه خود مختار در شمال عراق و نواحی کردنشین اهمیت ترکیه در طرح های راهبردی دراز مدت غربی ها چند برابر شد.چرا که در صورت تشکیل دولت مستقل کردی در شمال عراق ( در سالهای آینده ) این روند تاثیر مستقیم در نواحی کردنشین ترکیه ( جنوب شرق ) خواهد داشت.در میان اروپایی ها آلمان ها سال ها است که پذیرای اقلیت دو میلیونی ترک در کشور خود می باشند و گاه از این مسئله نیز احساس خطر می نمایند .آلمانی ها تلاش دارند از شناخت صحیح دگردیسی های سیاسی ترکیه غافل نبوده و حدالامکان برروی  تغییرات سیاسی این کشور موثر باشند.در نتیجه متقابلاً سعی می کنند  اقلیت چند میلیونی کرد زبان این کشور را مورد توجه قرار دهند.در همین راستا از زمان اشغال عراق _ حتی پیش از آن _ بنیادها و موقوفه های آلمانی تلاش خود جهت افزایش نفوذ در میان گروههای کرد عراق و ترکیه را آغاز نموده اند و صد البته برنامه ریزی های بلند مدتی را در شمال عراق جهت این طرح پیش بینی کرده اند .برای نمونه دانشگاه اربیل که زیر نظر مستقیم مسعود بارزانی می باشد ، با کمکهای مالی ِ همین بنیادهای آلمانی بنیانگذاری شده. از سوی دیگر همین نهادها تا کنون میلیون ها یورو به احزاب لائیک و ملی گرای ترکیه کمک مالی داشته اند .در ادامه می کوشیم نقش دوگانه و زیرکانه ی موقوفه های آلمانی را در مدیریت جامعه ی سیاسی ترکیه بررسی کرده و به نفوذ دهشتناک این موسسه ها اشاراتی داشته باشیم.

 

بنیادهای آلمانی در ترکیه :

 

در دهه های گذشته چندین بنیاد فرهنگی و سیاسی آلمانی جهت مبادلات علمی و استوار سازی روابط دو ملت آلمان و ترک در شهرهای بزرگ ترکیه شعبه زده و در مواردی اقدام به کمکهای مالی و اعطای بورس های تحصیلی به شهروندان ترکیه نموده است ."بنیاد کونراد آدئنائور" ، "هاینریش بل " ،فریدریش ابرت" ،" فردریش نومان " از جمله بنیادهای بسیار فعال آلمانی در این زمینه ها می باشند .ولی بر خلاف اهداف ِ ظاهری اعلام شده، این بنیادها در سالهای اخیر (بنا بر ادعای برخی از روزنامه نگاران و پژوهشگران ترک ) فعالیت های سیاسی ضد امنیت ملی ترکیه را در برنامه ی کاری خود قرار داده اند.

در ماههای اخیر یک آلمانی ترک تبار که مدتی در سازمانهای اطلاعاتی آلمانی فدرال عضو بوده بر اساس داشته های خود ادعا نموده است موقوفه هایی چون کونراد آدئنائور مبالغ هنگفتی را صرف کمک به احزاب بزرگ ترکیه کرده اند و حتی در ترور روزنامه نگارانی چون هرانت دینک ردپای این بنیادها دیده می شود.اعتراض اساسی این دسته بر این پایه است که چگونه احزاب ملی گرایی که باید در راستای منافع ملی ترکیه گام بردارند از منابع بیگانه ای که از جدایی خواهان کرد حمایت مالی می نماید کمک مالی می گیرند؟!

 

روابط بنیادهای آلمانی و مبارزان کرد:

 

 بنیاد کونراد آدئنائور Konrad Adenauer و فریدریش ابرت ، دو موقوفه ی آلمانی هستند که با احزاب سوسیال دموکرات و سوسیال مسیحی آلمان رابطه ی تنگاتنگی دارند.این دو موسسه تا کنون بیش از 30 مورد گزارش رسمی در مورد نقض حقوق کردها و ارمنی ها در ترکیه به پارلمان آلمان ارائه داده اند و از گروه ها و انجمن های کرد ساکن در آلمان حمایت نموده اند.

طالب دوغان کارلیبل (عضو سابق سرویس های امنیتی آلمان ) مدعی است که بنیاد فردریش ابرت همکاری های نزدیکی با پ.ک.ک داشته و بنیاد کونراد آدئنائور به هنگام تاسیس دانشگاه اربیل مبلغ 98 میلیون یورو به آن کمک کرده است.رئیس این بنیاد ولف شون بوخوم در سخنرانی که در دیاربکر به هنگام گشایش یک پروژه عمرانی انجام داد نسبت به تاسیس حکومت فدرال کرد در ترکیه ابراز امیدواری نمود.ولی در کمال شگفتی هیچ رسانه یا گروهی جرات اعتراض با این اظهارات را نشان نداد.این در حالیست که در ترکیه تمامیت ارضی کشور جزو خط قرمز های غیر قابل بحث بوده و حتی در این مورد نمیتوان به ایجاد سیستم فدرال قومی اشارتی کرد. (2)

 

موقوفه های آلمانی و احزاب ملی گرای ترکیه :

 

نکته ی جالب و مهم در مورد منابع مالی بسیاری از احزاب ترکیه همین جا است که همان منابع کمک دهنده به پ.ک.ک و گروه های شما عراق در سر لیست منبع های مالی احزاب ملی گرا و ناسیونالسیت ترکیه به چشم می خورند.

اسناد و مدارک دادستانی  و وزارت کشور ترکیه حکایت از آن دارد که بنیاد کونراد آدئنائور تا کنون چهل میلیون یورو به حزب جمهوری خلق(3) کمک نموده است.همین بنیاد 12 میلیون یورو به حزب راه راست(4) و 22 میلیون یورو نیز به حزب مام میهن(5) پول تزریق کرده است.

در سال 2003 حزب ملی گرای مام میهن به اتهام همین رابطه مالی _که بازرسان وزارت کشور ترکیه از آن با عنوان روابط مالی با بنیادی که متهم به جاسوسی و تهدید تمامیت ارضی کشور میباشد یاد کردند _ با خطر تعطیلی و محاکمه روبرو شد.بازرسان وزارت کشور توانسته بودند مبلغ 2 میلیون و 25 هزار مارک پول واریز شده را بوسیله  ی کونراد آدئنائور را از طریق اسناد مدارک مدلل نمایند(6).در همین حال دادستانی ترکیه ناگهان اعلام کرد که هیچ مدرکی دال بر روابط مالی مام میهن با کونراد آدئنائور  یافت نشده است!... و مام میهن از تعطیلی نجات یافت.موقوفه ی کونراد آدئنائور علاوه بر تزریق پول به احزاب لائیک ترکیه از سال 1995 تا کنون 15 هزار شهروند ترکیه بورس تحصیلی اعطاء نموده است.طالب دوغان ( روزنامه نگار) با صراحت در یک برنامه زنده ی تلویزیونی که از کانال 7 ترکیه پخش می شد ادعا نمود فقط 3 حزب عمده ی این کشور نیز نفوذ این بنیادها نمی باشند .

 

دادستانی ترکیه و کونراد آدئنائور:

در سال 2002 یکی از دادستانهای ترک در آنکارا بنام "نوح یوکسل" ادعا نامه ای را تهیه نمود که بر اساس آن 15 تن از فعالین او مسئولان ارشد بنیادهای آلمانی به جرم فعالیت های جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی کشور در صندلی اتهام قرار میگرفتند.برابر کیفر خواست  وی حبس های 8 الی 15 سال برای متهمین درخواست شده بود و بسیاری از احزاب و سیاستمداران(7) ترکیه در معرض تعطیلی و بی اعتباری و یا اتهام قرار می گرفتند.... ناگهان دادستان نوح یوکسل از سمت خود بازنشسته اعلام شد و قرار منع تعقیب متهمین صادر گردید.چند ماه بعد فیلم رسوایی اخلاقی دادستان سابق که در دام جنسی افراد نامعلومی گرفتار شده بود ،پخش شد... .

نجیب هاب لمیت اوغلو یکی از روزنامه نگارانی بود که تلاش زیادی صرف شفاف کردن نقش بنیادهای موقوفه ی آلمانی در ساختار سیاست ترکیه کرد.وی پس از انتشار کتابش پیرامون همین موضوع از سوی افراد نامعلومی کشته شد و پس از گذشت 5 سال پرونده ی قتل وی به نتیجه ای نرسیده است.

 

________

 

(1)     رجوع کنید: احمد کاظمی، امنیت در قفقاز جنوبی

(2)     . برای آگاهی بیشتر نک : آرشیو تلویزیون کانال 7 ترکیه. در 15/5/1386.برنامه siradisi.ساعت 20

(3)    CHPحزبی که توسط آتاترک و اینونو از بنیان گذاران ترکیه نوین تشکیل شد و در حال حاضر لائیک ترین حزب این کشور به شمار می رود.

(4)      DYP از احزاب عمده ی ترکیه که تانسو چیللر از نامداران آن می باشد.

(5)   ANAP حزبی که تورگوت اوزال، سلیمان دمیرل هر دو از نخست وزیران و روسای جمهور سابق ترکیه و مسعود ییلماز نخست وزیر اسبق از اعضا و روسای آن به شمار می رفتند.

(6)     روزنامه رادیکال.چاپ ترکیه .27 شوبات 2003

(7)   در مورد فراماسون بودن اغلب روسای جمهور ترکیه از جمله آتاترک و سزر و ... ادعاهای قوی وجود دارد.از جمله در بحران سیاسی اخیر یکی از اعضای دولت در جلسه هیئت دولت بیان کرده بود در صورت انتخاب عبدالله گل به مقام ریاست جمهوری وی نخستین رئیس جمهور غیر فراماسون ترکیه خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد